‘Doe-het-zelf en tuin trekken steeds meer naar elkaar toe’

‘Doe-het-zelf en tuin trekken steeds meer naar elkaar toe’

Enkel leverancier van pvc-buizen is Martens allang niet meer. Het bedrijf biedt totaalconcepten aan op allerlei gebieden. Tijdens de Woonbeurs Amsterdam werden zelfs twee nieuwe tuinaccessoirelijnen geïntroduceerd. “Klanten snappen de kracht van het concept.”

Enkel leverancier van pvc-buizen is Martens allang niet meer. Het bedrijf biedt totaalconcepten aan op allerlei gebieden. Tijdens de Woonbeurs Amsterdam werden zelfs twee nieuwe tuinaccessoirelijnen geïntroduceerd. “Klanten snappen de kracht van het concept.”

Martens begon alweer zo’n 130 jaar geleden met het produceren van betonnen rioleringsbuizen. Toen vier decennia geleden de pvc-buis op de markt kwam, besloot de toenmalige directeur Martens niet af te wachten, maar ook die zelf te gaan produceren. Accountmanager Claudia van Dooren: “Inmiddels zijn we marktleider en ligt onze uitleveringsgraad ver boven het gemiddelde. We krijgen dan ook regelmatig de vraag van klanten of we andere producten kunnen leveren. Je ziet immers steeds meer branchevreemde producten in de winkels. Daarnaast trekken dhz en tuin steeds meer naar elkaar toe. Dus besloten we zelf deze ontwikkeling op te pakken.” Het resultaat: een aantal vernieuwende concepten onder diverse merken. Zoals onder meer de LaDora-collectie. Een lijn bestaande uit parasols, kussenhoezen, tafellinnen en buitenvloerkleden.

Ook nieuw voor komend seizoen is de Laura Ashley Garden collectie, met onder meer tuinlaarzen en -handschoenen, knielkussens en paraplu’s, voorzien van bloemdessins. Deze zijn te combineren met effen producten, tuinschermen en trellissen.

Exclusief

Martens is de exclusieve importeur van de Laura Ashley Garden collectie binnen de Benelux. Marketingmanager Marijke van der Lely: “Laura Ashley is tot nu toe vooral bekend van haar dameskleding en de homelijn met onder meer gordijnen, dekbedden en behang. De bloemendessins zijn tijdloos en goed te combineren.” Sinds het voorjaar is Martens bezig met het samenstellen van de collectie voor de Nederlandse markt. Alleen de producten die geschikt zijn voor onze markt worden overgenomen uit Engeland. Zo ontbreken in de Benelux  collectie onder meer de prieeltjes en hanging baskets. Van der Lely: “De focus ligt op die producten die een toegevoegde waarde bieden op de bestaande assortimenten. De kracht van het concept wordt gevormd door het totaal, het is echt een collectie met een onderlinge samenhang tussen de artikelen. De Laura Ashley Garden producten zijn met oog voor detail ontwikkeld en hebben een prachtige afwerking.” In Engeland loopt de collectie al meer dan een jaar. Martens neemt niet zomaar alle folders en overig reclamemateriaal één op één over. Van der Lely: “Deze hebben we zelf ontwikkeld. Nederlandse en Belgische vrouwen hebben een eigen smaak en toch wat andere ideeën dan de Engelse vrouw. Daarom hebben wij onder meer moderner en frisser fotomateriaal laten maken.”

Totaalplaatje

De lijn werd eind september geïntroduceerd tijdens  Amsterdamde Woonbeurs. Martens wil op deze manier het merk bouwen in het hoofd van de consument. Op basis van dessin en kleur is een schappenplan gemaakt van zeven meter in totaal, maar dat per meter kan worden afgenomen. Van Dooren: “Klanten snappen de kracht van ons concept, dus weten dat ze niet slechts enkele artikelen moeten opnemen in hun assortiment. Het gaat immers om het totaalplaatje. Het is een meerwaarde voor onze klanten als we ze een totaalconcept aanbieden.” Van der Lely vult aan: “En we nemen hen nog veel meer uit handen. Er zijn productinformatieborden met bijbehorende folders en we kunnen het schap uiteraard volledig inrichten. Zo proberen we onze partners optimaal te ondersteunen.”

Het rendement van de productgroepen wordt in de gaten gehouden en, indien nodig, aangepast. Van Dooren: “We gaan een echte samenwerking aan met onze klant en denken mee van a tot z. Uiteindelijk hebben we toch allebei hetzelfde doel: zoveel mogelijk rendement behalen.” 

Van der Lely en Van Dooren verwachten veel van de Laura Ashley Garden lijn. “We krijgen nu al veel positieve reacties uit de markt, vooral van vrouwen. De lijn is natuurlijk ook gemaakt voor en door vrouwen.” Van Dooren vult aan: “we zijn momenteel volop in gesprek met diverse retailers omtrent de presentaties van 2010.”

Meedenken

Ook LaDora kwam op de Woonbeurs met een nieuwe lijn: de Grafique collectie. Die omvat onder meer parasols in een basiskleur met contrasterende bies, en vormt een geheel met bijpassende kussenhoezen, tafellinnen en shadesails. Ook hier gaat het om een totaalconcept. Van der Lely: “We hebben mooie, goede verpakkingen ontwikkeld en goede POS-materialen gemaakt. We willen altijd meedenken over de presentatie op de winkelvloer. Zo leveren we bij onze LaDora buitenkleden standaard een proefexemplaar mee, zodat de consument in de winkel kan zien hoe het eruitziet. Dit inspireert de consumenten en leidt tot koppelverkoop.” Volop nieuws dus in deze economisch moeilijke tijden. Van Dooren en Van der Lely: “Dat is juist het leuke aan Martens. We zoeken continu naar nieuwe assortimenten en kansen om nieuwe producten te introduceren. We buigen deze crisis om naar positieve mogelijkheden en kansen voor onze afnemers.”

nieuwe_foto_tuin_Martens

Van Dooren en Van der Lely: “Totaalconcept biedt meerwaarde.”

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief