‘Overtuigen door het te ervaren’

‘Overtuigen door het te ervaren’

Met een uitgekiend accuprogramma en een duidelijke keuze voor viertakt speelt Dolmar/Makita in op twee belangrijke items die de handel bezighoudt: besparing en milieu. De vakhandel speelt daarbij een belangrijke rol. “Bij accu is het belangrijk dat je de klant niet teleurstelt. Een goede uitleg voorkomt ontevredenheid.”

Besparing is een hot item in de branche. Zeker in lastigere tijden letten bedrijven steeds meer op de kleintjes. Niet alleen wordt de efficiency van de organisatie onder de loep genomen, maar ook van het machinepark. “Welk bedrijf wil niet besparen? Iedereen wil de kosten onder controle krijgen. Machines die brandstof besparen, verdienen de aandacht. En natuurlijk hebben we te maken met een lastige tijd, maar als nieuwe machines geld opleveren, wordt er ook voor goed gereedschap gekozen. Maar je moet die brandstofwinst ook communiceren”, vertelt Arjen Peeters, accountmanager Tuin & Park.

Groeiende behoefte aan rust
Daarnaast speelt het milieutechnische aspect een belangrijke rol. Om te voldoen aan de nieuwe emissie-eisen die in 2016 gelden, heeft Makita/Dolmar twee speerpunten: de viertaktmotoren én het accuprogramma. “We zitten met onze viertakters méér dan de helft onder de norm”, glimlacht Peeters. “Uiteraard blijven we dat verder doorontwikkelen, maar wij zijn ervan overtuigd dat viertakt de toekomst is, naast accu. Nu zal de accu nog geen complete vervanger zijn voor een benzinemotor, maar wel een prima alternatief voor plaatsen waar rust gewenst is, zoals kantoren of ziekenhuizen. Klanten gaan daar ook steeds meer om vragen, want geluid wordt op alle terreinen ingeperkt. En het kán ook. Verbrandingsmotoren zet je in bij grote klussen, maar dan is wél het streven om zo schoon mogelijk te werken. Zowel in het belang van de gebruiker als van het milieu.”

Ontevredenheid voorkomen
Accu heeft jaren geleden tot teleurstellingen geleid, maar de ontwikkelingen van de laatste jaren hebben de krachtbron weer serieus op de kaart gezet. Zelfs in onze, toch redelijk traditionele handel. Makita, het moederbedrijf, zet in op twee 18V-krachtbronnen, het vakhandelsmerk Dolmar houdt vast aan een professionele 36V-accu. Peeters: “We zijn wereldleider in accugereedschap, dus zijn het aan onze stand verplicht om verder te gaan. Dan moet je denken aan hogere ampèrages, wat meer tankinhoud betekent. De twee accu’s van 18V zijn ingegeven door het powertoolprogramma van Makita: je kunt dus de accu van een boor/schroefmachine aan een heggenschaar bevestigen. Bij accu is het belangrijk dat je de klant niet teleurstelt. Accu’s zijn tig keer beter dan vroeger, maar het is, zoals gezegd, geen vervanger van de benzinemotor. Als je dat goed overbrengt en uitlegt, voorkom je ontevredenheid bij de klant. En daarin zijn wij als leverancier ook een belangrijke schakel.”

Onderscheiden
De viertaktmotoren worden, volgens Peeters, door de handel prima ontvangen. Zij delen het enthousiasme van de mensen die ermee werken. “De eindgebruiker ziet het als beter alternatief voor de tweetaktmotor: veel kracht onderin, een gunstiger koppel, minder toeren, minder geluid, minder slijtage. Viertakt met schone brandstof is de beste combinatie voor alle machines. Alleen voor kettingzagen is het een lastig alternatief: gewicht en ergonomie spelen een belangrijke rol. De tijd is er nog niet rijp voor: misschien dat de 2016-eisen dit proces gaan versnellen.”

Uit alles blijkt dat communicatie naar de dealer belangrijk is. Ook bij het in de markt zetten van innovaties. “Tijdens trainingen kunnen we bijvoorbeeld laten zien hoe eenvoudig een viertaktmachine te servicen is. En zelfs daar kunnen we nog emissiewinst behalen. Daarnaast zetten we via de dealers veel demomachines uit: op die manier raakt de gebruiker vanzelf overtuigd door het te ervaren. Dat is heel belangrijk. Als je in deze bijzondere markt wilt overleven, zul je met de tijd mee moeten. We zien dat dealers flinke slagen aan het maken zijn. Je zult vraag moeten creëren in de markt, dan ga je het ook winnen en kun je je onderscheiden. Als fabrikant zorgen we ervoor dat we machines blijven maken waaraan een duidelijke behoefte is.”

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief