‘Verbrandingsmotor blijft nog wel even’

‘Verbrandingsmotor blijft nog wel even’

De accu is aan een opmars bezig. Al enkele jaren ontwikkelen accumachines zich in razend tempo en steken nu zelfs bijna hun benzinegedreven collega's naar de kroon, met de robotmaaier als het laatste nieuwe snufje. Of toch niet? Een rondje langs dealers leverde de nodige plussen en minnen op. 

Door Johan van Leipsig

Verdringing

Boekestijn denkt zelfs dat de accu benzine in zijn geheel zal verdringen. "Nu koopt een gebruiker accugereedschap naast zijn benzinegereedschap. Er komt een tijd dat dit andersom zal zijn. In sommige toepassingen komen we nog vermogen te kort. Voor de eindgebruiker zijn er veel voordelen zoals geen emissie, geen trillingen etcetera. Voor mij als dealer zag ik vroeger alleen maar nadelen. We dachten dat er geen of nauwelijks onderhoud meer zou zijn in onze werkplaats. Gelukkig is dit niet het geval. We hebben het nog erg druk! Ook een accuproduct is namelijk een artikel dat regelmatig wordt gebruikt. Het is een misvatting dat deze machines niet onderhoudsgevoelig zijn. Ook een accuheggenschaar heeft onderhoud nodig en moet geslepen worden of een messenset moet worden vervangen. De trend de afgelopen jaren is toch al dat onderhoud wordt uitgesteld en een kettingzaag of heggenschaar komt pas naar de werkplaats als er een probleem mee is. Een accuproduct verandert hier niets aan." Inmiddels zijn er voor dealers als Boekestijn ook handige tools ontwikkeld, zodat ze updates in software kunnen uitvoeren en goede diagnoses kunnen stellen. Verwacht Boekestijn nog ontwikkelingen in de accuwereld?  "Er zijn veel ontwikkelingen aan de gang. Technieken en accucapaciteiten worden steeds groter. En het assortiment wordt ook veel breder zoals de bladblazers en snoeischaren die er aankomen."

Vermogen blijft probleem

Leo Henke van Henke Tuinmachines in Arkel heeft zo zijn eigen visie op accugereedschap. "De accu zal naar mijn mening een productaanvulling voor 'erbij' blijven, of er moet een assortiment komen dat gelijk is aan de brandstofmachine  Voor een hovenier die onderhoud pleegt aan een tuin, zou accugereedschap prima kunnen, maar op het moment dat er een flinke boom geveld moet worden, komt de accu simpelweg vermogen tekort. Dat blijft het grootste nadeel. Een kettingzaag met een blad van 45 centimeter bestaat nog niet met accu, voor zover mij bekend. Daar heb je momenteel zo'n grote en zware accu's voor nodig, dat is niet meer te tillen."

Voor de wat lichtere gereedschappen zoals heggenscharen, bladblazer en lichte kettingzaag  ziet Henke wel goede mogelijkheden. "Het gewicht blijft dan enigszins beperkt en aangezien je minder vermogen nodig hebt, kan een accu een prima oplossing zijn. Nadelen zijn nog wel dat je beperkte werktijd hebt. Bovendien kost een accumachine als je hem niet gebruikt, het nodige onderhoud. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de accu altijd klaar is voor gebruik. Dat betekent vaak opladen. En dat doen de meeste gebruikers dan ook, ook al gebruiken ze de machine bijvoorbeeld slechts tien minuten en zit er nog voldoende stroom in. Iedere keer dat de accu aan de oplader komt, geldt als één laadbeurt. En er zit een maximum van ongeveer 1.000 laadbeurten aan een accu. Maar als je de accu niet laadt, dan loopt hij deels leeg. Dat is dus ook geen optie. Je moet er slim mee omgaan. Het beste zou zijn twee passende accu's per machine, waarbij je telkens het maximum uit die 1.000 ladingen kunt halen. Maar dat wordt een duur grapje omdat je alle brandstof aan het begin van de levensduur van de machine moet kopen en niet telkens een vaatje brandstof van vijf liter gaat kopen."

Henke is niet bang dat hij minder onderhoud krijgt als de accu aan terrein wint. "De machines zullen hetzelfde onderhoud blijven houden als machines met een benzinemotor. Messen moeten geslepen worden of vervangen. De accu onderhouden is een zaak van de klant, maar wij kunnen hem daarbij wel van advies dienen." Henke ziet de accu nog wel de nodige ontwikkelingen doormaken. "Ik denk dat er op het gebied van vermogen nog best wat gaat veranderen. Maar dat geldt ook voor brandstofgedreven machines. Ook daar zijn interessante ontwikkelingen gaande met experimenten met andere soorten brandstof. Hoe die onderlinge verhoudingen zich uiteindelijk uitkristalliseren, weet ik niet."

Nog veel te ontwikkelen

"We zien dat de vraag naar accugereedschap groeit, zowel bij professionele klanten als bij particuliere klanten", zegt John Reekers van Reekers Tuinmachines. "Kwaliteit is belangrijk voor de professionele klanten. De particulier vindt behalve kwaliteit ook de prijs belangrijk. Beide groepen vinden echter kwaliteit belangrijk en het feit dat er een bedrijf en leverancier achter zitten die service en onderdelen bieden. Ze zijn daardoor ook wel bereid om er meer voor te betalen", denkt Reekers. Dat accu op den duur benzine gaat vervangen ziet hij niet snel gebeuren. "Accu heeft een aardige positie en zal natuurlijk wat benzine- en elektromachines vervangen, maar niet alle benzinegedreven machines. Ik zie het hooguit gebeuren dat door milieueisen benzine in de toekomst verdrongen wordt door accu. De belangrijkste voordelen van accu zijn het ontbreken van  uitlaatgassen en minder trillingen. Verder hoef je niet te starten met een koord: de machine doet het meteen. Je kunt hem binnen gebruiken en hebt geen storingen met carburateurs. Aan de andere kant is het grote voordeel van benzine dat het vermogen hoger is. Niet dat dat altijd nodig is, overigens. Kleine machines op accu zien we nu dus ook veel, maar gaat het om grote krachtige machines, dan zien we nog steeds dat benzine niet te vervangen is."

Verwacht Reekers dat er nog stappen gezet gaan worden op accugebied? "Jazeker, er valt veel te ontwikkelen op accugebied. Er zijn nog veel toepassingen en machines waar nog geen accumachine voor is. Er komen nog diverse vragen en ideeën vanuit onze klantenkring, waar nu nog geen toepassingen voor zijn. Ook zullen de accu's beter worden en zal het opladen sneller worden. De accu zal ook voor meer doeleinden gebruikt gaan worden." Ondanks die florissante toekomst heeft ook een accumachine het nodige onderhoud nodig, aldus Reekers. "Daarmee heeft hij dus geen of weinig meerwaarde ten opzichte van benzinemotoren. Ook een accumachine heeft onderhoud nodig. Is het niet de motor, dan wel de machine zelf of de aandrijfmessen of andere draaiende delen. Als er iets mis is aan een accumachine, zijn de kosten echter al gauw te hoog en kun je ze niet repareren, maar moeten ze vervangen worden. Accumachines echter leveren ook werk op. Bijvoorbeeld bij een robotmaaier, die veel meer draaiuren maakt dan een traditionele gazonmaaier en dan dus ook meer onderhoud nodig heeft."

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief