“Met name op accugebied zijn er razendsnelle ontwikkelingen.”

“Met name op accugebied zijn er razendsnelle ontwikkelingen.”

Het tweesporenbeleid dat Dolmar/Makita enkele jaren geleden heeft ingezet, werpt zijn vruchten af.

Mogelijkheden accu groeien snel
Het tweesporenbeleid dat Dolmar/Makita enkele jaren geleden heeft ingezet, werpt zijn vruchten af. De focus op brandstof gedreven en accumachines is een succesvolle keuze gebleken, aldus product/accountmanager en adviseur Tuin & Park Arjen Peeters. “Maar met name op accugebied zijn er razendsnelle ontwikkelingen.” 

"We hanteren al een aantal jaren een tweesporenbeleid waarbij we inzetten op brandstof gedreven machines en accumachines. Bij de accumachines profiteren we van het feit dat we door Makita als moederbedrijf geruggensteund worden. Hun kennis en technologie helpt ons ook in dat marktsegment verder vooruit. Bij de eerste categorie gaat het met name om de viertakt machines van Dolmar. Daar hebben we aardige sprongen in gemaakt. Onze motoren zijn dan ook klaar voor de nieuwe emissienormen van 2019." Het segment viertaktmodellen wordt in 2017 verder uitgebouwd, zegt Peeters. Dolmar gaat bij zijn ontwikkeling uit van de motor en kijkt dan welke machines daar het beste mee aangedreven kunnen worden. "Zo krijg je de optimale toepassing die het best bij de motor en de gebruiker past."

2 maal 18V
De techniek achter accumachines wordt steeds geavanceerder, met snelle ontwikkelingen tot gevolg. “Je hebt natuurlijk de meest voor de hand liggende voordelen zoals het lichtere gewicht, geen uitstoot van schadelijke stoffen en minder lawaai. Daarmee speelt de accu in op wat de consument tegenwoordig meer en meer eist. De andere noviteiten zitten met name in de duur van een accu. Er kan steeds meer tankinhoud in een accu worden gestopt. Het aantal Ampere per uur stijgt. Momenteel zitten we op vijf Ampere als standaard. Voor de gebruiker betekent dit dat hij met veel powertools een halve of hele dag zonder op te laden kan werken.” De duur wordt dus langer, maar Makita heeft ook de uitwisselbaarheid met andere accutools weten te vergroten, zegt Peeters. “We hebben al onze 36V tuinmachines vervangen door versies met twee maal 18V accu’s. Op die manier zijn alle Makita/Dolmar 18V tools gemakkelijk te gebruiken met één en dezelfde accu.” 

Accu is de toekomst, en die komt steeds dichterbij.

Nieuwe motor
Ook de motoren maken een snelle ontwikkeling door, aldus Peeters. “Zo komen we nu met een kettingzaag met een nieuwe motor waarbij niet het anker maar het veld draait. Het grote voordeel daarvan is dat dit soort motoren veel constanter op een laag toerental kunnen draaien en daarbij ook het koppel goed afgeven. Die constantheid is belangrijk voor gebruikers. Om op gang te komen en te blijven draaien hebben ze ook veel minder energie nodig. Al met al zetten we hiermee weer een grote stap vooruit en zal deze nieuwe motor straks ook op andere machines beschikbaar komen.”  

Markt
Peeters werpt een korte blik vooruit op de accumarkt in ons land. "Naar mijn mening staat die markt nog in de kinderschoenen. Er komen langzaam meer aanbieders bij, het aanbod groeit. Het zijn veel particulieren die accumachines kopen, maar met de groei van de mogelijkheden en accuduur, stappen ook steeds meer professionals over. Het credo blijft echter vooralsnog ‘Accumachines als het kan en brandstof als het moet’. De viertakt machines hebben hierbij de voorkeur gezien de lagere uitstoot van schadelijke stoffen, minder brandstofverbruik en het geluid. De prijzen van accumachines zijn echter aardig aan het zakken, dus de drempel voor de professionals om over te stappen wordt ook daardoor lager. Accu is de toekomst, en die komt steeds dichterbij. Bij de wat lichtere machines, zoals de heggenschaar, is dat volgens Peeters al het geval. "Het uithoudingsvermogen en zwaarte van de accu past prima bij een machine als een heggenschaar. Je moet dan wel goed kijken hoeveel vermogen je nodig hebt. Hoe lang is de haag? Hoe dik zijn de takken die je moet knippen?" 

Milieu
Brandstof blijft volgens Peeters nog wel in een leidende positie, zeker bij de professional, ondanks de slinkende kloof. "We ontwikkelen onze viertaktmachines daarom steeds verder. Voordeel daarbij is dat viertakt veel schoner is dan tweetakt. Want ook het milieu speelt natuurlijk mee. Steeds meer gebruikers willen werken met zo schoon mogelijke machines. Dit staat ook zo in de Arboregels, je moet je personeel zo schoon mogelijke machines aanbieden. Ons unieke en gepatenteerde MM4-systeem is daarbij een krachtige en schone oplossing."

Nieuwsgierig naar de nieuwe collectie Dolmar en Makita machines? Vraag dan de brochure aan of kijk op www.dolmar.nl

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief