Bouwmarkt of verfspecialist?

Bouwmarkt of verfspecialist?

Wanneer doe-het-zelvers een verfklus in het vooruitzicht hebben, gaat 70% van hen naar de bouwmarkt voor verf. Een kleiner deel gaat naar de verfspeciaalzaak. Waarom kiest de ene klusser voor de bouwmarkt en de andere voor de speciaalzaak? GfK Panelservices uit Dongen deed onderzoek naar de motieven van consumenten om te kiezen voor bouwmarkt of speciaalzaak.

Wanneer doe-het-zelvers een verfklus in het vooruitzicht hebben, gaat 70% van hen naar de bouwmarkt voor verf. Een kleiner deel gaat naar de verfspeciaalzaak. Waarom kiest de ene klusser voor de bouwmarkt en de andere voor de speciaalzaak? GfK Panelservices uit Dongen deed onderzoek naar de motieven van consumenten om te kiezen voor bouwmarkt of speciaalzaak.

Locatie

Veruit de meeste klussers kopen hun verf in een bouwmarkt (69%). Gamma, Praxis en Karwei vormen hierbij de top 3. De consument weet in 28% van de gevallen de verfspeciaalzaak te vinden. Bij de keuze voor een winkel is het in ieder geval van belang dat een winkel niet ver weg is. Een kleiner deel geeft de prijs als belangrijkste argument.

Afbeelding 052

Duurzaamheid speerpunt

Zoals je zou verwachten, verschilt het profiel van de bezoekers van de speciaalzaak van dat van de bezoekers van de bouwmarkt. Klussers die naar een verfspeciaalzaak gaan, zijn vaker dan de bezoekers van de bouwmarkt op zoek naar een duurzaam product voor hun koophuis. Het gaat bij deze klussers ook vaker om een klus buitenshuis, waar de levensduur van de verf een belangrijkere rol speelt dan bij verf voor binnen. Wanneer het gaat om een klus binnenshuis in een gehuurde woning, dan is duurzaamheid minder belangrijk en wordt er meer gekeken naar de prijs. Als we naar het gemiddelde inkomen kijken van de verfspeciaalzaak- en bouwmarktbezoekers zal het dan ook niemand verbazen dat de speciaalzaakbezoeker meer te besteden heeft dan de klusser die naar de bouwmarkt gaat. Wat dit alles betreft, profileren de meeste verfspeciaalzaken zich terecht voornamelijk als goede adviseurs en aanbieders van onder andere professionele verfmerken. En dat deze adviesfunctie en serviceformule gepaard kan gaan met wat hogere prijzen, daarvan is de consument zich terdege bewust.

Extra service

Een verfklus buitenshuis behelst meestal meer dan alleen  het schilderen van een muur of een kastje. De klusser die voor deze taak staat, zal minder snel een impulsieve aankoop doen en verwacht ook meer advies van de verkoper, wat bij de speciaalzaak te verwachten is. Voor de klusser die ook voor een project in huis naar de specialist gaat, kan de verfspecialist zich van de bouwmarktbranche onderscheiden door een extra service in de vorm van kleuradvies (aan huis) of een workshop door een stylist.

Gunstige prijzen

Omdat de typische bezoeker van de verfspeciaalzaak vaak een (groter) huis bezit en gemiddeld een hoger inkomen heeft, behoren jongeren minder vaak tot de bezoekers van de speciaalzaak. De bouwmarkten kunnen zich dus volop richten op de jonge koper met een minder groot budget, door bijvoorbeeld verf voor gunstige prijzen en in trendy collecties aan te bieden. Daarnaast zijn aspecten als gemak en snelle resultaten voor dit type klant zeer interessant. Het als pakket verkopen van verschillende producten die voor een klus benodigd zijn (verf, kwasten, reiniger, roller etc. in één totaalverpakking) is een vorm van aanbieden die hier goed bij past. Zo kan de gemaksconsument op een voordelige manier in één aankoop veel/alle benodigdheden voor een verfklus aanschaffen.

Grafik1

Grafik2

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief