Jarig MTD groeit lekker door

Jarig MTD groeit lekker door

Het afgelopen jaar is een goed jaar geweest voor MTD. 

MTD is nog niet zo lang actief in ons land maar groeit stevig door. De Amerikaanse producent van vooral maaimachines heeft met zijn inmiddels vijf merken stevig voet aan de grond gekregen in de Nederlandse tuinmachinebranche. Vanessa van Herpen legt de strategie achter de merken uit en belicht tevens de laatste ontwikkelingen.
MTD is in ons land vooral bekend door WOLF-Garten, maar het bedrijf komt oorspronkelijk uit Amerika. “Het hoofdkantoor zit in Ohio. In Amerika zijn we de grootste speler op het gebied van maaiers en gemotoriseerd tuingereedschap. Het is een familiebedrijf dat al sinds 1923 bestaat en niet meer weg te denken is uit Amerikaanse winkels. In Nederland bedienen we de tuin- en parkmachinebranche door vijf merken: het meest bekende WOLF-Garten, Cub Cadet, Arnold en MTD. Inmiddels is daar ook Robomow bijgekomen, dat zich richt op robotmaaiers.” 

Brede waaier
Het grootste deel van de omzet haalt MTD uit WOLF-Garten, dat zich vooral op retail, de tuinspeciaalzaken, richt, zegt Van Herpen. “WOLF-Garten profileert zich als dé gazonspecialist. We zetten daarbij met name in op elektrische maaiers, verticuteermachines en handgereedschap voor gazonverzorging.” Onder de naam Cub Cadet verkoopt MTD uitsluitend tuin- en park machines via zijn dealernetwerk aan hoveniers en gemeentelijke instellingen. “De (semi-)professionals. Denk daarbij aan loopmaaiers en zitmaaiers, die we via ongeveer dertig dealers verkopen. Ook daarin willen we fors doorgroeien, de groei zit met name in de zero turn maaiers.” Is Cub Cadet uitsluitend via dealers te koop, het merk MTD is vrijwel overal te koop, dus ook in bouwmarkten, zegt Van Herpen. Het verschil tussen de twee zit met name in het prijssegment, aldus Van Herpen. “MTD zit meer onderaan in de markt en biedt voor een aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding prima machines. MTD is een uitstekend merk om naast de A-merken in je winkel te hebben.” Het vierde merk is Arnold. “Via dit merk verkopen we uitsluitend onderdelen voor de machines. V-snaren, kettingen, spoelen, oliën en brandstof alles is, ook online, te krijgen.” Tot slot heeft MTD onlangs Robomow in zijn assortiment opgenomen. Het bedrijf speelt daarmee in op de groeiende trend van robotisering in de tuin. “Ook dit merk verkopen we via het bestaande dealernetwerk en we breiden uit richting retail en online.”

Verdere groei
Het afgelopen jaar is een goed jaar geweest voor MTD. En dit jaar bestaat het systeemgereedschap multi-star van WOLF-Garten 35 jaar en geeft dan ook op alle multi-star producten 35 jaar garantie. “Met de overname van Robomow zorgen we verder voor een bredere afzetmarkt voor robotmaaiers. Aan de andere kant profiteren merken als WOLF-Garten en Cub Cadet van eventuele productontwikkeling bij Robomow en brengen we sinds dit jaar onder die merknamen ook robotmaaiers op de markt. Het mes snijdt dus aan twee kanten.” Naast de overname van Robomow zet MTD in op verdere ontwikkeling van reeds bestaande producten. “Zoals de zero turnmaaiers van Cub Cadet. Die zijn nu uitgebreid zodat ze op grotere en meer diverse terreinen inzetbaar zijn.” Ook komt er een compleet nieuwe lijn van heggenscharen en zelfs twee nieuwe dealerlijnen van loopmaaiers, waarin zoveel mogelijk wensen die vanuit de klant via de dealer bij MTD belanden, zijn opgenomen. “De producten zijn afgewerkt met aluminium en de benzinemotoren zijn verder geoptimaliseerd. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker.” Zijn dealers ondersteunt MTD door intensief contact, goed te luisteren naar de wensen en zelfs in de winkel mee te denken over de presentatie van zijn producten, via de zogenaamde Tailor made shops.

Accu 
Het accent op duurzaamheid is ook terug te zien in de ontwikkeling van accu binnen MTD. “Voor het merk MTD hebben we een 40V-lijn ontwikkeld en voor Cub Cadet zelfs een 80V-lijn. Daarmee laten we zien dat we bij de koplopers horen wat betreft accu-gedreven machines. In Amerika zijn er ontwikkelingen voor onder andere een op accu aangedreven zitmaaier. Van die kennis profiteren wij in Europa om hier ook zulke vooruitstrevende producten te introduceren.” Al met al steekt MTD dus ook 2018 weer veel energie in zijn producten om door te groeien. 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief