MTD steeds bekender gezicht

MTD steeds bekender gezicht

MTD groeit stevig door in ons land. Jan Maarten Haverkamp legt de strategie achter de vier merken uit.

MTD groeit stevig door in ons land. De Amerikaanse producent van vooral maaimachines heeft met zijn vier merken stevig voet aan de grond gekregen in de Nederlandse tuinmachinebranche. Jan Maarten Haverkamp legt de strategie achter de vier merken uit en belicht tevens de laatste ontwikkelingen.

MTD is in ons land vooral bekend door Wolf-Garten. “Het hoofdkantoor zit in Amerika, waar we de grootste speler zijn op het gebied van maaiers en gemotoriseerd tuingereedschap. Het is een familiebedrijf dat al sinds 1923 bestaat en niet meer weg te denken is uit Amerikaanse winkels. In Nederland bedienen we de tuin- en parkmachinebranche door vier merken: het meest bekende Wolf-Garten, Cub Cadet, Arnold en MTD.” Het grootste deel van de omzet haalt MTD uit Wolf-Garten, dat zich deels op gespecialiseerde tuin- en parkmachinebedrijven richt, maar ook zijn pijlen op de retail heeft gericht, zegt Haverkamp. “Vooral bij die laatste groep groeien we hard. We zetten daarbij met name in op elektrische maaiers en ander (elektrisch) handgereedschap zoals snoeischaren, schoffels en harken.” 

Voor ieder wat wils
Onder de naam Cub Cadet verkoopt MTD uitsluitend benzinemaaiers. “Loopmaaiers en zitmaaiers, gericht op tuin- en parkbedrijven die we via ongeveer twintig dealers verkopen. Ook daarin willen we fors doorgroeien, de groei zit met name in de zero turn maaiers.” Is Cub Cadet uitsluitend via twintig dealers te koop, het merk MTD is vrijwel overal te koop, zegt Haverkamp. Ook hier gaat het weer om maaiers en enkele artikelen voor in en om de tuin. “Het verschil zit in het prijssegment”, zegt Haverkamp. “MTD opereert meer onderaan in de markt en biedt voor een aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding prima machines. Als bijvoorbeeld Wolf of Cub Cadet te duur is, dan is MTD een uitstekend alternatief om in je winkel te hebben.” Het vierde en laatste merk is Arnold. “Een ietwat vreemde eend in de bijt want via dit merk verkopen we uitsluitend onderdelen voor de machines. Boutjes, moertjes, schroefjes, kettingen, spoelen, alles is, ook online, te krijgen. Van welk merk dan ook overigens.”

`Benzine zal langzaam verdrongen worden door accu. Met Wolf zijn we helemaal klaar voor die ontwikkeling`.

2017
Haverkamp blikt vooruit op wat het jaar 2017 gaat brengen voor MTD. “We hebben een sterke groei meegemaakt die zich zal voortzetten. Als we kijken naar Cub Cadet dan zetten we voor dit jaar in op een verdubbeling van het aantal dealers. Het hoeven er beslist geen honderden te worden, maar we willen wel stevig doorpakken. En het is ook realistisch om dat doel te hebben.” Voor Wolf-Garten ziet Haverkamp ook een mooi jaar in het verschiet, zegt hij. “Het is merkbaar dat de crisis achter ons ligt. In die tijd heeft een aantal klanten van Wolf een andere keuze gemaakt. We zien nu echter dat we steeds meer klanten uit die periode terugwinnen. De weg omhoog is dus weer gevonden. Vandaar dat we nu sterker gaan inzetten op het integreren van Wolf in de tuincentra. Daar willen we het merk meer uitbouwen, zichtbaar op de winkelvloer.” MTD als merk profiteert mooi van deze ontwikkelingen, zegt Haverkamp. “MTD loopt mooi mee in de pas met de rest. Als alternatief voor Wolf en Cub Cadet denken we dan ook dat MTD meer zal verkopen.” Tot slot dan Arnold. “Ook hier zien we groei. Steeds meer partijen weten het merk te vinden en het op waarde te schatten. Arnold is sinds kort overigens ook uitgebreid met verschillende soorten benzine.”

Accu en robotmaaiers
Kijkend naar de lange termijn dan ziet Haverkamp een doorgroei van de ontwikkelingen op accu-gebied. “Benzine zal langzaam verdrongen worden door accu. Met Wolf zijn we helemaal klaar voor die ontwikkeling door de komst van een nieuwe acculijn die de komende jaren zal worden uitgebouwd. Wat betreft maaiers zie ik een groeiende rol voor robotmaaiers weggelegd. Ook in dat segment zijn we momenteel bezig hard aan de weg te timmeren.”

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief