Nederland in top barbecue-landen.

Nederland in top barbecue-landen.

Jaarlijks zijn meer dan een half miljoen consumenten op zoek naar een nieuwe barbecue. Korte en soms waterige zomers ten spijt scoort Nederland hoog in de top tien van landen waar barbecueën het meest populair is. Nederland neemt in die top de zesde plaats in na typische barbecue-naties als Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, de Verenigde Staten en Singapore. Dat blijkt uit onderzoek van Beslist.nl. De vergelijkingssite onderzocht onder meer de wereldwijde, online belangstelling voor barbecues en barbecue-gerelateerde producten. 

Nederlandse producten
 Opmerkelijk is dat deze kooktrend niet alleen een Nederlandse afzetmarkt genereert, maar ook bijzondere Nederlandse producten voortbrengt. Sommigen daarvan gooien hoge ogen bij barbecue-fans in het buitenland. Zo is De Stingray, BBQ-Multitool van het Rotterdamse bedrijf TNK Brand razend populair in de Verenigde Staten. Op Amazon krijgt het Nederlandse product gemiddeld maar liefst vijf uit vijf sterren toegekend, de hoogst mogelijke score.
 “Dat sluit volgens mij aan bij de trend dat barbecueën en buiten koken niet alleen populairder wordt, maar ook professioneler. Daarbij is ook steeds meer aandacht voor gemak en veiligheid”, zegt Alexander van Druten, commercial director, van TNK Brand. De Stingray is een multitool waarmee de kok met één hand kan barbecueën en daarmee steeds één hand vrijhoudt voor een bord of drankje. Het in Nederland ontworpen kookgerei lijkt op het eerste gezicht op een tang met twee spatels. In het gebruik blijkt het vernuft. Met de spatel worden hamburgers geserveerd. Met de tang kan vlees gedraaid worden en met de vork prikt de kok in de groenten als ze gaar zijn. Door de handgrepen langzaam dicht te knijpen wordt hetgeen op de vork geprikt is, rustig van de vork geschoven. Ook hebben de Nederlandse designers nog een flessenopener in de multitool verwerkt.
 Duurzaam
 “Professionalisering stelt ook hoge eisen aan de ontwerpen”, zegt Robert de Vries, creative director, van TNK Brand. De barbecueër wil volgens TNK Brand geen weggooiproducten meer in handen hebben die maar één seizoen meegaan. “Producten moeten kwaliteit uitstralen en ook echt duurzaam zijn. Dat wil de veeleisende barbecueër van nu.”
 De professionalisering in het barbecueën die De Vries in de markt waarneemt, spreekt ook uit de cijfers van Beslist.nl. Ebbekink ziet onder meer het productassortiment elk jaar groter worden. “En juist aan het assortiment zien we dat er duidelijk een enorme professionaliseringsslag plaatsvindt. Er worden steeds meer high-tech barbecues en zelfs complete buitenkeukens aangeboden en verkocht. Maar ook accessoires als thermometers om de kerntemperatuur van het vlees te monitoren zijn populair. Een grote hit zijn op dit moment de smoker-barbecues en de keramische barbecues. Vorig jaar verdubbelde het aantal zoekopdrachten met betrekking tot rookbarbecues bijna.
 Vaderdag
 Barbecues en toebehoren zijn in Nederland ook erg populair als vaderdagcadeau. De interesse in barbecues is het grootst in juli, maar ook in mei en juni is er al veel vraag naar barbecues. In de twee weken voorafgaand aan Vaderdag is er een duidelijke piek te zien in de belangstelling voor barbecues en gerelateerde producten. Dan piekt de belangstelling voor barbecues. “We zien in die twee weken plots een stijging van 20 procent in het aantal zoekopdrachten”, aldus Ebbekink.

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief