Robotmaaiers: hoe ver gaat de service?

Robotmaaiers: hoe ver gaat de service?

De robotmaaier heeft het maaierlandschap veranderd. En zo ook de handel. Motoristen willen benzine ruiken en aan machines sleutelen, maar bij een robotmaaier draait het vaak om programmeren. Hoewel er uiteraard ook maaiertypische componenten te onderhouden zijn. “De dealer is een onmisbare schakel als het gaat om een betrouwbare inzet van de robotmaaier.”

Het marktaandeel van robotmaaiers stijgt snel ten koste van loop- en zitmaaiers, constateert Kurt van Dyck van Eurogarden. Hij schat in dat zo’n vijftien à twintig procent van de verkoop van gazonmaaiers (grotere loopmaaiers, zitmaaiers en frontmaaiers) bestaat uit robotmaaiers en dat dit aandeel snel zal doorgroeien naar 25 procent of meer. Van Dyck: “Robotmaaiers vergen uiteraard een andere aanpak dan traditionele maaiers. De verkoop van een robotmaaier begint met een degelijk advies: welke robot is het meest geschikt voor het terrein van de klant, afhankelijk van de totale te maaien oppervlakte, eventuele obstakels en de hellingsgraad. Het Ambrogio-assortiment biedt voor elk terrein een geschikte robot.” 

Verwachtingspatroon
Een correcte installatie zorgt voor een zorgeloze werking. En, niet geheel onbelangrijk: het levert de dealer marge op. Hij hoeft dit niet voor niets te doen. “Een robotklant heeft een ander verwachtingspatroon wat service betreft.  Met een klassieke gazonmaaier gaat de klant naar de dealer.  Wanneer een robot het niet doet, dan verwacht de klant meestal dat de dealer naar de klant toe gaat.” Ook op onderhoudsgebied zijn er verschillen. Klanten denken soms dat een robot geen onderhoud nodig heeft, omdat er geen benzine en olie aan te pas komen. Toch moet ook een maairobot regelmatig onderhouden worden. Van Dyck: “Zo moet de maaier regelmatig schoongemaakt worden om bijvoorbeeld grasresten te verwijderen en zorgt een jaarlijkse winterbeurt voor een jarenlange probleemloze werking. Ambrogio-dealers krijgen hiervoor gepaste technische opleidingen en documentatie. Daarnaast hebben wij onze eigen robotspecialist in dienst, die zich specifiek bezighoudt met het ondersteunen van dealers.”

Verschuiving
Volgens Jacco de Kinkelder, marketingmanager bij Friendly Robotics, is de robotgrasmaaier nog steeds onbekend bij het grote publiek in Nederland. “Of men heeft een verkeerd beeld bij het product. Maar wanneer mensen de voordelen ervan inzien, zijn ze vaak snel om. In bijvoorbeeld Scandinavische landen worden er al meer robotgrasmaaiers verkocht dan loopmaaiers. We denken dat het in Nederland ook een kwestie van tijd is.”
Friendly Robotics/Robomow tilt elk jaar zijn service naar een hoger niveau. “Uitstekende service is het belangrijkste middel om loyale klanten te creëren”, vindt De Kinkelder. “Onze klanten kunnen voor service contact opnemen met ons Robomow Contact Center of met de dealer waar ze hun robotgrasmaaier gekocht hebben. We zorgen er altijd voor dat de klant zijn robotgrasmaaier zo kort mogelijk hoeft te missen, wat in het maaiseizoen natuurlijk van essentieel belang is. Doordat onze producten modulair zijn opgebouwd, zijn er diverse servicehandelingen die de klant zelf kan uitvoeren. Wij sturen het te vervangen onderdeel direct naar de consument en met behulp van onze uitleg is het euvel snel verholpen.” Mocht er iets meer aan de hand zijn, dan kan de machine door de eigen dealer gerepareerd worden, door een gespecialiseerde Servicedealer of door het Repair Service Station van Friendly Robotics.
 
Storingsgevoelig
Met name in de prijsrange van €1.500 tot €2.500 kannibaliseert de robotmaaier onder loop- en zitmaaiers, meent Lex van Rosmalen, territorymanager bij SABO & John Deere . “Hoewel de groei van robotmaaiers nog stevig is, hebben wij de indruk dat deze aan het afvlakken is. Wij zien steeds vaker mensen die een aantal jaren een robotmaaier gebruikten, terugkeren naar de traditionele manier van maaien. Redenen hiervoor zijn de hoge kosten van de robotmaaier in aanschaf en onderhoud, maar ook de storingsgevoeligheid van software en elektronica.”
John Deere en Sabo zijn met de robotmaaiers Tango E5 en Mowit 500F relatief kort op de markt. Van Rosmalen: “Wij vragen van onze dealers dat zij zowel de aanleg als het onderhoud voor hun rekening nemen of minstens organiseren. Soms wordt de aanleg door bijvoorbeeld een bevriende hovenier gedaan. Eindgebruikers die kiezen voor duurdere machines verwachten ook uitstekende service. De dealer is een onmisbare schakel als het gaat om een betrouwbare inzet van de robotmaaier.”

Consument bepaalt
“Wij verkopen onze robotmaaiers gedeeltelijk via dealers en tuincentra, maar ook via webshops”, vertelt Vanessa van Herpen, marketingcoördinator bij MTD Products. “De consument bepaalt, door de keuze van zijn aankoop, de mate van service. Als je bij een webshop koopt, dan is het aanleggen voor eigen rekening. Bij een tuincentrum kunnen ze zeker adviseren, maar dan nog mag je het zelf doen. Dat kan uiteraard prima met een uitgebreide handleiding in print en op film. Een aankoop bij een dealer brengt extra service mee: zij kunnen de aanleg ook verzorgen, evenals het onderhoud van de machine en de eventuele winterstalling. Vanzelfsprekend geven wij de dealer de juiste handvatten in de vorm van trainingen, software, updates en telefonische ondersteuning om de robotmaaiers te kunnen onderhouden.”

Kleinere tuinen
“Het totale marktvolume van robotmaaiers in de Benelux stijgt jaarlijks met gemakkelijk twintig procent”, aldus Tommy Nagtegaal van Andreas Stihl. “Waar vroeger een robotmaaier ingezet werd in grote tuinen, merken we dat ‘ie de laatste jaren ook zijn weg gevonden heeft naar de kleinere tuinen. Aangezien tweederde van alle tuinen kleiner is dan 500 m², is dit marktsegment belangrijk. Wij zien de laatste jaren ook een enorme toename van merken en modellen.” 
Een robotmaaier heeft wel degelijk onderhoud en service nodig, vindt ook Nagtegaal. “Dit vergeet de consument soms. Allereerst is een correcte en goede installatie belangrijk, want tachtig procent van de mogelijke storingen vloeit voort uit een foute installatie. Daarom adviseren wij om de robotmaaier door een gespecialiseerde dealer te laten installeren. De eindgebruiker kan de robotmaaier zonder zorgen een heel seizoen laten maaien. Een kleine wekelijkse controle van het maaidek moet volstaan. Daarnaast is een winteronderhoudsbeurt door een gespecialiseerde dealer onmisbaar. Dan worden alle contactpunten nagekeken, het maaidek schoongemaakt, het maaimes vervangen, softwareupdates uitgevoerd en eventuele andere slijtonderdelen vervangen. Een goed winteronderhoud verzekert een goede werking in het volgende maaiseizoen. De dealer blijft dus een cruciale rol spelen in de verkoop, de installatie en het onderhoud van een robotmaaier.” 

Trainingen
Husqvarna is al jaren actief op het gebied van robotmaaiers. Brandmanager Benelux Iris Strijd: “De afgelopen jaren zien wij dat verschillende merken toetreden op deze markt. In de beginjaren bereikten we vooral de early adaptors, maar inmiddels heeft de Husqvarna Automower zich bewezen als een goede oplossing voor de eindgebruiker. Het levert hem meer vrije tijd op en hij heeft 24/7 een keurig gemaaid gazon tot zijn beschikking.”
Husqvarna traint zijn dealers ieder jaar op het gebied van service en onderhoud. Strijd: “Zo zorgen wij ervoor dat ons Husqvarna Dealernetwerk de juiste kennis heeft over onze Automowers en de klant daardoor goed kan helpen met advies, de installatie en het onderhoud. Dankzij het geavanceerde test en analyse computerprogramma zijn de dealers in staat snel en vakkundig een goed oordeel te vellen om de Automower optimaal te laten functioneren, ook in complexe tuinen. Wij verwachten daarom dat onze dealers up to date zijn qua kennis en service. Dan kunnen zij hun klanten de beste ondersteuning bieden, zowel in het aankoopadvies en de installatie als het onderhoud. De dealers volgen onze trainingen zowel via de online Husqvarna University als door de cursussen die door onze medewerkers worden verzorgd.”

Reactie toevoegen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief